Information om vår fastighet

Allmänt om föreningen

Föreningen köpte fastigheten av Drott 1/9 2004.
Föreningen är äkta.
Föreningens adresser är Vikingagatan, Norrbackagatan, Torbjörn Klockares gata och Tempeltrappan.

Lägenheter

Antal lägenheter är 120 st och kvarvarande hyresgäster är för närvarande 11 st. Hyresrätterna har varierande storlek och säljs varefter hyresgästerna lämnar lägenheterna.

Lokaler

Antal lokaler är 6 st (med hyresrätt).
Verksamhet som bedrivs i lokalerna är förskola, restaurang och kontor.
Alla lokaler är för närvarande uthyrda med varierande kontraktslängd.

Fakta om fastigheten

Fastighetens byggår är 1923 och ombyggnadsår är 1978 (Torbjörn Klockares Gata 7) resp. 1987
Föreningen äger fastigheten.
Gemensamma utrymmen: tvättstugor, cykelförråd, lekplats samt innergård med utemöbler.
Säkerhetsdörrar: Ja
VA-stammar: byttes 1978 på Torbjörn Klockares gata 7 och i övriga uppgångar 1987, vindsvåningarna fick nya stammar 2006
Ventilation: renoverat 2006
Elstigar: nya 1987, vindsvåningarna fick nya elstigar 2006 Fasad: är i gott skick, renoveras löpande Fönster: renoverades 2008
Tak: omlagt 2012
Trappuppgång/hiss: är i gott skick
Uppvärmning: fjärrvärme, UC utbytt 2009.
Tvättstugor: renoveras löpande
Balkongplaner: Föreningen har ansökt om bygglov men det har inte beviljats (2013).
El: 3-fas
Fläkt: Ventilationen är ett centralfläktsystem vilket innebär att egen fläkt under inga omständigheter får anslutas till ventilationssystemet.

Teknisk förvaltning sköt av Driftia.

Trappstädning sköts av städfirma.

Frivilliga åtaganden i föreningen: vår och höst städning

TV/ Internet /telefoni

Internet: Bredband från Bahnhof ingår i hyran.

Kabel-tv: Com Hem, basutbud ingår i avgiften (1:an, 2:an och 4:an) Comhem erbjuder resp. bostadsrättshavare att teckna eget abonnemang TV/Bredband/Telefoni.

Parkering/Garage

Tillgång till p-plats: Boendeparkering finns på gatan utanför.

Garage: ja (14 platser – kö administreras av SBC).

Ekonomi

Föreningens ekonomiska förvaltning sköts av SBC. I månadsavgiften ingår värme, vatten och källarförråd. Avgiften sänktes 1/1 2011 med 5%. Efter principbeslut, gällande andelstalen för samtliga lägenheter, från årsstämman 2009 har avgifterna för lägenheter på Torbjörn Klockares gata sam vindsvåningarna fått högre avgift medan resterande lägenheter i föreningen har fått en sänkt månadsavgift i etapper mellan 2017-2020.

Överlåtelse/Medlemskap

Beslut angående medlemskap tas först av SBC för att sedan godkännas på bostadsföreningens styrelsemöte (1 gång per månad). Överlåtelseavgiften är 2,5 % av basbeloppet och betalas av köparen. Pantsättningsavgiften är 1 % av basbeloppet, debiteras per pant.
Det kan vara ok med delat ägande, släkt/föräldrar/barn i föreningen men max 2 ägare per lägenhet.
Föreningen accepterar inte juridisk person som medlem vid förvärv av lägenhet för bostadsändamål.
Medlemsansökan skickas till Brf Kannan 13, Vikingagatan 41, 113 42 Stockholm.